by Meta Bytes

Diab effektiviserade sin orderhantering med Bäck AI

När tillverkningsföretaget Diab fick en ny kund innebar det också att antalet inkommande dokument i form av inköpsordrar ökade kraftigt, något som fick dem att ta beslutet att automatisera sin orderhantering.

Om Diab

Diab är ett globalt plastföretag som är världsledande inom sin bransch. Företaget finns på flera orter och i Laholm ligger de bara runt hörnet från vårt eget kontor. Där har de bland annat en fabrik och säljavdelning med omkring 220 anställda vilket gör företaget till Laholms största privata arbetsgivare.

På fabriken tillverkas kärnmaterial för sandwichkompositer. Och undrar du vad det är (vilket var precis vad vi gjorde när vi började arbeta tillsammans med Diab) så kan vi lite enkelt säga att de bearbetar olika typer av plastmaterial som sätts samman. Slutprodukten blir ett styvt och hållbart material som främst används i vindkraftsindustrin.

Som tillverkande bolag tar Diabs säljare dagligen emot inköpsordrar från sina kunder via mejl. När de under 2019 började arbeta med en ny kund innebar det en kraftig ökning av antalet inkommande ordrar vilket fick dem att börja fundera på att automatisera sin orderhantering.

Christian Karlsson, försäljningschef på Diab:

"Redan innan vi fick in vår nya kund ägnade vi extremt mycket tid åt att manuellt stansa ordrar. Det fanns då alltid en överhängande risk att knappa in fel information, vilket kunde leda till att kunden fick fel pris eller material. När sedan den här stora affären blev verklighet insåg vi att vi var tvungna att göra något åt saken."

Christian Karlsson (tredje från vänster) med kollegor.

"Vi ville automatisera oss"

Efter att ha blivit rekommenderade vår lösning Bäck AI (verkar ju vara talk of the town här i Laholm!), vände sig Diab och Christian till oss för ett första möte.

"Efter ett bra möte förstod vi att detta var en bra väg framåt. Vi ville automatisera oss."

Med Bäck AI integrerat mot övriga system går nu orderhanteringen betydligt snabbare hos Diab. De har gått från att lägga in samtliga ordrar för hand och dubbelkolla artikelnummer, pris samt kvantitet till att endast jämföra inköpsordern mot orderbekräftelsen. Diabs säljare, som tidigare lade mycket av sin tid på orderhantering, kan nu istället fokusera på andra kundrelaterade uppgifter som merförsäljning, offerter och kundservice. Något som inte bara bidrar till en ökad kundnöjdhet utan även till en ökad motivation på arbetsplatsen.

Tidsbesparingen är alltså något som blivit påtagligt för Diab sedan implementeringen av Bäck. Dock vill Christian Karlsson även betona vikten av att risken för felinmatningar har minskat:

"Den huvudsakliga vinsten för oss gäller feltryck vid orderläggandet. Matas det in felaktig information producerar vi därefter vilket i sin tur leder till att kunden får produktionsstopp. Låt oss bara säga att det kan bli en väldigt dyr historia."

För att sammanfatta har implementeringen av Bäck AI inneburit följande för Diab:

Bäck AI används i skrivande stund i Diab Sverige och processen att expandera till säljkontor i andra länder har nyligen påbörjats.

Tillbaka